Una bona comunicació ajuda a curar
Més d'un centenar d'infermeres i altres professionals de la salut han participat en la IV Jornada de Cures del CHV, dedicada a millorar les habilitats comunicatives i relacionals amb els pacients. El programa ha comptat amb conferències, una taula rodona i tallers a càrrec d'experts que han posat en valor la gran tasca de les infermeres en el món sanitari.
Carles Capdevila: 'A mi m'han curat les infermeres, la vostra és la millor feina del món'
Des que li van diagnosticar un càncer l'estiu passat, el periodista Carles Capdevila ha mantingut una estreta relació, com a pacient, amb el món sanitari català. Per això, se li va proposar que impartís la conferència inaugural de la jornada que va organitzar ahir el CHV, dedicada a potenciar les habilitats comunicatives i relacionals amb els pacients.
A l'aula magna de la UVic, Capdevila va donar la seva visió sobre les debilitats i fortaleses del sistema. Per afrontar els reptes actuals i de futur, la seva proposta passa per "convèncer el pacient, i fer-ho comunicant bé". "La clau d'una bona comunicació és mirar als ulls i saber escoltar, així percebrem què necessita saber el pacient en cada moment", va apuntar.
Amb to irònic i fent un repàs a les vivències personals, el dels Hostalets de Balenyà va recordar als professionals que "tot el que fan comunica" i que no han de traslladar als pacients els problemes personals o laborals. També va recomanar tractar cada pacient segons la seva edat i el seu nivell social i cultural, i va aconsellar a les infermeres que s'autovalorin: "A mi m'han curat les infermeres, la vostra feina és la millor del món".
Una bona comunicació ajuda a curar
La Jornada de Cures va néixer fa quatre anys, impulsada per infermeres de diferents àmbits del CHV, com un marc on compartir experiències i ampliar competències en la cura dels pacients. Durant la inauguració, el director general del CHV, Antoni Anglada, va remarcar la importància del tema d'enguany: "Una bona comunicació ajuda a curar, l'hem d'entendre com una habilitat més que necessitem per a l'atenció". En la mateixa línia es va expressar la directora de Cures, Mireia Subirana, qui va apuntar que la comunicació és cabdal per "garantir una bona experiència en l'àmbit de la salut".
Conferències, taula rodona i tallers
La jornada va durar tot el dia, amb un programa que va combinar conferències, una taula rodona i tallers pràctics. El coordinador del portal 'Infermera Virtual', Marc Fortes, va tractar sobre l'alfabetització digital i les xarxes socials en el marc de la salut. Al migdia, es van presentar diferents experiències relacionades amb la comunicació amb pacients, presentades per professionals d'Osona i La Garrotxa: des de la formació universitària dels infermers, fins a les estratègies comunicatives amb els malalts d'Alzheimer i els seus cuidadors, passant per qüestions com l'empatia, l'acompanyament o la presa de decisions compartides.
Ja a la tarda, van tenir lloc els tallers de coaching 'Ni m'explico ni m'entens', conduit per Nani Díaz-Pavón (CHV) i el de TIC's 'Què podem fer i què no a les xarxes socials', a càrrec d'Anna Ramón (UVic - UCC).