← Altres notícies

El servei d’Oftalmologia redueix un 77% les derivacions en 5 anys

El servei fa un pas endavant en la qualitat assistencial amb la incorporació de tractaments més innovadors i de major complexitat per als pacients d'Osona, Lluçanès i Ripollès.

L'Oftalmologia és una especialitat amb molta demanda. Totes les persones, en algun moment de la vida, necessitaran ser atesos per especialistes en el diagnòstic, tractament i prevenció de les diferents patologies que poden afectar els ulls.

L'aposta del Consorci Hospitalari de Vic (CHV) per potenciar el servei d'Oftalmologia ha aconseguit, en pocs anys, resultats molt destacables. Ara, els pacients d'Osona i el Lluçanès que necessiten atenció mèdica o quirúrgica oftalmològica poden ser atesos al costat de casa en un 90% dels casos. En 5 anys, s'han reduït un 77% les derivacions a altres centres de major complexitat. Si bé l'any 2019 es van derivar a Barcelona 463 casos que no es podien resoldre a Vic, l'any 2024 la xifra de derivacions va reduir-se fins a 104 persones.

Des de principis d'aquest any 2025, s'ha constituït el servei Territorial d'Oftalmologia entre el Consorci Hospitalari de Vic i l'Hospital de Campdevànol. Amb aquest, ja són 19 el serveis territorials compartits fruit de l'aliança estratègica acordada entre els hospitals d'Osona i el Ripollès.

Un servei en constant evolució i creixement

El Servei d'Oftalmologia del Consorci Hospitalari de Vic ha experimentat una gran evolució i creixement els últims anys, ampliant tant l'equip de professionals, com la innovació tecnològica. Aquests avenços s'han notat tant en la incorporació d'equipaments diagnòstics, com en l'ampliació de la cartera de serveis mèdics i quirúrgics oftalmològics. En l'actualitat, es realitzen cirurgies de major complexitat com les de retina, glaucoma i oculoplàstia, a diferència de fa 5 anys quan al territori osonenc pràcticament només s'operaven les cataractes.

La cobertura de cada vegada més patologies i més complexes ha estat possible gràcies a l'equip que ha format el Dr. Hassanein Ali Assaf, que des que es va incorporar com a cap de servei l'any 2020 ha anat consolidant un equip de professionals amb diferents sotsespecialitzacions.

Pioners en tecnologia 3D per a la cirurgia oftalmològica

La innovació tecnològica ha estat una altra via clau per a la transformació del Servei d'Oftalmologia del CHV-FHSC. L'hospital ha estat pioner en la incorporació de tecnologia 3D en cirurgia oftalmològica, una eina que ha revolucionat la precisió i seguretat dels procediments quirúrgics oculars.

Aquesta tecnologia permet als cirurgians operar amb una visió tridimensional d'alta resolució, millorant la seva capacitat per detectar detalls microscòpics i realitzar intervencions amb més exactitud. De les 1.909 operacions que va realitzar el servei l'any 2024, el 23% es van fer mitjançant la tecnologia 3D.

El de Vic va ser el primer hospital comarcal públic de Catalunya en incorporar aquesta tecnologia. Actualment, només un reduït nombre d'hospitals públics i privats disposen de l'últim model d'aquesta tecnologia.

A més, el servei ha incorporat nous equipaments d'última generació per al diagnòstic i tractament de diverses patologies oculars. Destaca la incorporació d'un nou sistema de tomografia de coherència òptica (OCT) -que permet diagnòstics més precisos en malalties de la retina i el nervi òptic-, un biòmetre per a la implantació de lents intraoculars i la gestió de l'astigmatisme -que facilita el flux de dades entre consulta i quiròfan oferint la màxima precisió-, i d'un microscopi quirúrgic d'última tecnologia, integrat amb sistema de visualització digital 3D, -que millora la visibilitat durant les operacions-.

Aquestes millores han permès no només augmentar la qualitat assistencial, sinó també reduir el temps de recuperació dels pacients i minimitzar el risc de complicacions. Gràcies a aquesta aposta tecnològica, el servei es consolida com a referent en l'atenció oftalmològica a la comarca.

Atenció integral i innovadora per als pacients

El servei d'Oftalmologia del CHV es caracteritza per un model d'atenció integral, que permet als pacients realitzar en un mateix dia la visita amb Optometria i Oftalmologia, obtenint un diagnòstic i tractament de manera més ràpida i eficient.

Les optometristes, infermeres i auxiliars realitzen les proves el mateix dia de la visita amb l'oftalmòleg. Cada professional té el seu rol dins del circuit de la visita d'alta resolució, amb la finalitat d'oferir una atenció integral a la salut visual, amb un enfocament preventiu i personalitzat per a cada pacient.

Xifres que avalen el creixement

Durant l'any 2024, el servei ha registrat una activitat notable:

  • 22.241 visites a consultes externes
  • 17.604 proves diagnòstiques
  • 2.845 injeccions intravítries
  • 1.909 cirurgies oftalmològiques, incloent-hi 1.450 operacions de cataractes (437 amb tecnologia 3D)
  • 329 cirurgies menors
  • 58 operacions de glaucoma
  • 72 operacions de retina

Un futur amb més innovació i proximitat

Amb aquests avenços, el CHV reafirma el seu compromís amb l'excel·lència assistencial i la innovació tecnològica, consolidant-se com un centre de referència en Oftalmologia a la Catalunya Central i oferint més solucions i serveis a prop de casa.

Operació de cataractes amb tecnologia 3D
Revisió amb l'Optometrista
Intervenció quirúrgica de glaucoma