“Com a infermera gestora de casos, la meva feina es basa en escoltar, comunicar, valorar i decidir”
Fa més de 30 anys que Rosa Maria Muntal va començar la seva trajectòria professional en l'àmbit de la Infermeria. Durant aquest període, ha passat per l'Hospital Sant Jaume de Manlleu, la Residència Aura i l'Hospital Universitari de Vic, lloc on treballa des de fa 7 anys com a gestora de continuïtat de cures.
Una llarga trajectòria i un ampli coneixement en el camp infermer
La Rosa Maria Muntal compta amb una àmplia i variada trajectòria professional en l'àmbit sociosanitari als centres que formen part actualment del Consorci Hospitalari de Vic. Va començar l'any 1988 com a tècnica especialista de laboratori i infermera de l'Hospital Sant Jaume de Manlleu i després va assumir altres responsabilitats i funcions, entre les quals la de ser la directora tècnica de la Residència Aura.
La seva inquietud professional sempre l'ha mantinguda expectant i a l'aguait de noves oportunitats, fet que li ha permès convertir-se en infermera gestora de continuïtat de cures, tasca que desenvolupa en l'actualitat a l'Hospital Universitari de Vic.
Valorar l'estat del pacient, determinar quines necessitats té i mirar quins recursos estan disponibles són algunes de les funcions que exerceix. "Faig una valoració del pacient, consulto els recursos disponibles i valoro si necessita un trasllat a cures intermèdies o si requereix una atenció domiciliària infermera o mèdica". Un procés de decisió que fa juntament amb la família del pacient i l'equip de professionals que l'està portant i que finalitza amb l'assignació del recurs més adient per a la salut i benestar del malalt.
Proximitat i treball en equip
Per exercir la seva feina, la taradellenca compta amb el suport d'un equip interdisciplinari que varia en funció del pacient tractat. En tot moment, treballa colze a colze amb professionals d'unitats molt diverses i destaca la "relació de proximitat" que hi ha entre el personal del centre: "A Vic hi ha molt bon feedback entre els professionals". Afirma que les dimensions del centre hospitalari faciliten el tracte entre els treballadors i treballadores i li permeten "coordinar-ho tot amb facilitat, el que és fonamental per a la feina de gestora de casos".
Una visió global dels pacients ingressats
De bon matí, la Rosa Maria es reuneix amb els professionals del Servei d'Urgències. Aquesta trobada li serveix per valorar els pacients geriàtrics que s'estan atenent i si caldrà que ingressin. Paral·lelament, també controla si els pacients que estan pendents d'alta estan en condicions per marxar o si necessiten una nova visita mèdica, a més de consultar el llistat de pacients d'altres plantes.
Posteriorment, es reuneix amb els professionals de Geriatria per fer el seguiment dels pacients que estan tractant a Urgències i Hospitalització, dispositius per on també passa per parlar amb les infermeres i tenir, així, una segona opinió a part de la dels professionals mèdics. Per si no n'hi hagués prou, també s'encarrega de tots els pacients derivats de les residències de la comarca. Durant la seva jornada, la Rosa Maria pot valorar fins a més de 20 pacients.
Suport en la docència de noves infermeres
Contribuir en la formació de futures infermeres és una altra de les aportacions de la Rosa Maria en el seu dia a dia a l'HUV. Destaca que "un dels avantatges que tenen les infermeres al formar-se al CHV és la possibilitat de poder passar per diverses unitats i conèixer de prop l'atenció de patologies molt diverses, per així especialitzar-se i decidir cap on volen encaminar el seu futur". La seva experiència com a gestora de casos li permet fer un molt bon acompanyament a les futures infermeres i mostrar-los tot el coneixement que ha adquirit en la gestió i seguiment de la seva salut.
Tecnologia i innovació constant per a una millor gestió dels pacients
Des que va arribar a l'hospital, la Rosa Muntal ha viscut de prop la incorporació de diverses novetats tecnològiques que li han facilitat la seva tasca com a gestora de casos. En aquest sentit, disposa d'un sistema informàtic adreçat a les seves funcions que li "endreça" els pacients en funció del seu diagnòstic, els professionals que els tracten o la prioritat de trasllat, entre d'altres criteris, fet que li permet consultar amb rapidesa la situació de qualsevol pacient ingressat al centre.
En el seu dia a dia també treballa amb el sistema 'Alexia Clinic', una solució de connectivitat amb dispositius mòbils que li permet el registre de nous pacients al llistat de valoració des de qualsevol lloc de l'hospital, fins i tot al costat mateix del pacient.