Un any marcat per la COVID-19, però també pel compromís i la professionalitat de l'equip humà de la institució
Us presentem la Memòria d'activitat i balanç social 2020 de la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic (FHSC). Parlar de l'any 2020 no només és fer-ho de la gestió de la pandèmia de la COVID-19, que sens dubte ha estat un dels reptes més importants, sinó també dels esforços fets per continuar atenent les persones en situació de malaltia avançada, fragilitat i/o dependència. Aquests col·lectius han vist agreujada la seva vulnerabilitat pel context viscut i el sistema sanitari ha hagut de desplegar tots els mecanismes de resposta possibles per continuar atenent-les de forma integral, tant a elles com a les seves famílies.
El compromís i la professionalitat de tot l'equip humà que conforma la nostra institució ens ha permès tirar endavant en els pitjors moments i oferir a la ciutadania d’Osona la millor atenció. Tot, en un context de gran complexitat i d’incertesa que ha fet necessari adaptar el model d'atenció. A tall d'exemple, hem hagut de suplir el rol de les famílies i deixar de ser centres oberts, tot i ser un dels elements clau de l'entitat. També s'han dut a terme activitats excepcionals i moltes persones s'han ofert per fer jornada complementària i han aportat solucions en moments molt delicats.
Al llarg d'aquests mesos, l'Hospital i la residència El Nadal han estat recursos de referència pel que fa a l'atenció de persones grans amb COVID a la comarca i a la Catalunya Central, implementant els diferents plans de contingència establerts en cada moment per les autoritats sanitàries. Volem agrair la generositat i el suport que hem rebut per part de la comarca, així com l'ajuda de moltes persones i entitats que ens han encoratjat a tirar endavant en situacions molt complicades.
Les dades del 2020 no són comparables a les d'exercicis anteriors. A l'Hospital podem observar diferències qualitatives, ja que hem atès persones de perfils diferents a l'habitual i hem hagut d'adaptar els recursos, i quantitatives, per l’alt impacte en l'activitat ordinària de tipus ambulatori i domiciliari. Tanmateix, hem viscut diferent la segona onada que la primera, gràcies a l'experiència i aprenentatges adquirits en un temps rècord, que van permetre innovar i aportar solucions com la teleassistència.
Els serveis d'atenció a la dependència d’’El Nadal. Serveis per la gent gran’ han patit especialment els efectes de la pandèmia, amb el confinament de les persones residents durant el període més crític i adaptant les activitats quotidianes en cada moment. L'equip de professionals ha dut a terme totes les accions necessàries per complir amb les mesures de seguretat i donar suport, tant psicològic com emocional, a les persones residents.
Cal destacar que, gràcies a les mesures de finançament extraordinàries adoptades pels departaments de Salut i Afers Socials, hem assolit l'equilibri econòmic de les activitats assistencials, tot i tractar-se d'un exercici complex tant a nivell assistencial com econòmic.
Una vegada més, volem agrair a tot l'equip humà la seva resiliència, dedicació i compromís, les quals han fet possible els resultats assolits el 2020. També volem fer un reconeixement a les persones ateses i a les seves famílies, així com a les entitats, empreses, administracions i persones a títol individual que ens han brindat el seu escalf i suport. Moltes gràcies!