Plans de millora

El diàleg amb els usuaris i l'anàlisi de la seva opinió, expressada a través d’enquestes, grups focals i suggeriments, ens permet identificar els aspectes que ens poden ajudar a millorar: les llistes d'espera, el confort, l'accessibilitat (disminució de barreres arquitectòniques), la comunicació amb els usuaris, el tracte i suport emocional o la no discriminació. Aquest any, algunes de les accions de millora s’han reorientat per donar resposta a les noves necessitats sorgides amb la pandèmia.

  • Nous equipaments de radiodiagnòstic. El Servei de Diagnòstic per la Imatge ha estrenat quatre nous aparells de radiodiagnòstic d'última tecnologia: un equip de TC, una unitat híbrida de telecomandament i dues unitats de radiologia amb suspensió de sostre robotitzades. La incorporació dels nous equipaments suposa un gran salt tecnològic i un avenç en la seguretat del pacient gràcies a la reducció de la dosi de radiació.
  • Unitat model per a hospitalització convencional i COVID. S'ha remodelat tota la Unitat d'Hospitalització 3.1 i també el vestíbul de la planta. Una reforma integral a nivell de confort, accessibilitat i funcionalitat: passadissos i accessos amplis, habitacions acollidores de disseny hoteler, wifi gratuïta per a pacients i acompanyants, climatització i il·luminació intel·ligents... Els espais també s'han concebut per afavorir el treball multidisciplinari i la comoditat dels professionals durant l'assistència, així com la sostenibilitat. A més, es tracta d’un espai versàtil que permet adaptar fàcilment les habitacions per a l’atenció en paral·lel de pacients convencionals, semicrítics i crítics, així com sectoritzar per garantir els aïllaments. Aquesta unitat, que des de la seva posada en marxa s’ha dedicat en exclusiva per a pacients amb infecció activa per COVID, serà el model que se seguirà per a la progressiva remodelació de la resta d’espais d’hospitalització de l’Hospital Universitari de Vic.
  • Micropigmentació del mugró. L'Hospital Universitari de Vic és dels primers hospitals públics de Catalunya en oferir la tècnica de micropigmentació del mugró per a les dones que es troben en la fase final de reconstrucció mamària post oncològica. Consisteix en implantar pigments per retornar a l'arèola i el mugró el seu color el màxim de natural possible. Fins ara, les pacients que volien completar el procés de cirurgia oncoplàstica amb la micropigmentació havien d'acudir a una clínica privada, ja que la tècnica no estava inclosa dins la cartera de serveis de la sanitat pública catalana.
  • Nova Unitat terapèutica del Dolor. Els pacients d'Osona amb dolor crònic i agut incontrolable i invalidant disposen de la nova Unitat Terapèutica del Dolor que ofereix més activitat i noves tècniques en unes millors instal·lacions

Programes de millora en el marc de la COVID

  • Pavelló Vic Salut. Adequació de la instal·lació esportiva Castell d’en Planes, de Vic, com a extensió de l’Hospital Universitari de Vic per a l’ingrés de pacients amb infecció activa per COVID-19.
  • Informació i contacte amb els familiars. Un dels aspectes que inicialment va generar més malestar i confusió va ser la limitació de les visites de les famílies als malalts ingressats, fet que va suposar un obstacle en la comunicació entre pacient, família i equip clínic. Des de Treball Social, en coordinació amb els professionals mèdics i d'infermeria, es va organitzar un punt d'informació telefònica per informar i desangoixar les famílies, tant des de l'hospital d'aguts com d'atenció intermèdia i de la Residència Aura, amb una mitjana de 70 trucades diàries. A més, es van dur a terme diferents iniciatives directament des de les unitats d’hospitalització per facilitar la comunicació amb els familiars, via telefònica o per videoconferència, en aquells casos en què el pacient no disposava de dispositius o de l'autonomia suficient per connectar-se.
  • Atenció psicològica a pacients, familiars i professionals.
    · Coordinació dels psicòlegs clínics amb el personal mèdic i de Treball Social per oferir atenció psicològica als pacients ingressats i els familiars que ho requereixen.
    · Atenció i seguiment telefònic amb els familiars de difunts, sempre a demanda.
    · Servei d'Atenció Psicològica per a Personal Sanitari (març a juny), on es van atendre 131 persones, algunes de forma continuada.
    · Intervencions in situ adreçades a personal d'UCI, plantes COVID i Urgències.
    · Intervencions puntuals en grup per a perfils professionals específics.
    · Campanya de suport en forma de missatges i dibuixos distribuïts pels diferents centres.
    · Elaboració de material adreçat a professionals per contribuir a facilitar la gestió de l'estrès, l'autocura i la comunicació de notícies dolentes.
    · Detecció de famílies en situació de fragilitat emocional.
    · Grup específic de suport psicològic a professionals, usuaris i famílies de l'Hospital Sant Jaume de Manlleu.
    · Recolzament a Neuropsicologia de l'Hospital Universitari de la Santa Creu de Vic.
  • Telerehabilitació. Seguiment per videotrucada per mantenir l'estat funcional dels pacients, especialment persones d'edat avançada, amb patologia crònica i davallada funcional i pacients post quirúrgics. També s'han elaborat vídeos i s'ha implantat la telerehabilitació en diversos processos assistencials. En el període COVID un total de 67 pacients han seguit la telerehabilitació a domicili.
  • Creixent davant la Covid. Projecte on desenes de professionals de diferents àrees han compartit i publicat a la Intranet el que va suposar la COVID per a la seva feina per ajudar a créixer col·lectivament i extreure'n aprenentatges.

Satisfacció dels pacients

A través de la Unitat d'Atenció al Ciutadà, analitzem les enquestes de satisfacció del CatSalut, duem a terme altres enquestes específiques i grups focals per fer un seguiment de les propostes de millora. Podeu accedir als resultats de les darreres enquestes disponibles a l'apartat 'Satisfacció dels pacients' de la Memòria de l'any passat.

Aquest 2020, la pandèmia no ha permès dur a terme aquestes accions de recollida d’opinió i només s'ha valorat l'experiència dels pacients amb la telerehabilitació, iniciada per donar resposta a pacients que no podien fer rehabilitació presencial.

HOSPITALIZACIÓ NO PÚBLICA 2018 2019 2020 2020-2019
Nivell de satisfacció global (sobre 10) 9,00 9,00 9,07 0,8%
Tornaria a utilitzar els serveis  94,1% 94% 97,4% 3,6%
TELEREHABILITACIÓ 2020
Com valora la telerehabilitació 82,46%
Es va sentir segur i confiat durant el procés  98,31%
Veuria possible en un futur combinar la TL4HB amnb la RHB presencial  73,33%