El balanç de l'any
És difícil fer un balanç de gestió d'un any tan atípic com el 2020. Ha estat un exercici en què s'ha prioritzat poder garantir el servei a les persones davant l'impacte de la pandèmia, tant en els usuaris com en l'equip humà, i no tant en desenvolupar aspectes del model d'organització i gestió en els quals havíem treballat els darrers anys. Tot i això, s'ha fet un esforç per mantenir les pràctiques implantades del model d'Atenció Integral Centrada en la Persona (AICP), tant en l'àmbit de l'atenció domiciliària com en l'atenció diürna. Així mateix, hem treballat per mantenir el certificat del Sistema de Gestió de la Qualitat dels serveis de la FADO segons la norma ISO 9001:2015 i, per tant, assolir els objectius de qualitat del servei que ens proposem i la seva millora.
Les dades del 2020 no són comparables a les d'exercicis anteriors, ja que la pandèmia va generar un impacte molt rellevant des de març fins a juny en l'activitat al SAD, amb força baixes voluntàries de servei, i també a la línia d'atenció diürna amb el tancament dels dispositius durant aquests mesos i amb un retorn lent i progressiu de l’activitat des de mitjans de juny.
En conjunt, hem mantingut una activitat global lleugerament inferior al darrer exercici, amb un total de 1.430 serveis a 1.212 persones, però amb grans variacions en funció dels mesos. Els episodis totals de SAD Persona i SAD Llar han disminuït lleugerament (-1,6% i - 6,2% respectivament) amb moltes baixes voluntàries de servei durant els mesos de la primera onada de la pandèmia, que s'han recuperat posteriorment. En l'atenció diürna també s'han reduït el nombre d'usuaris atesos (218 persones, un 12% menys) i l'ocupació mitjana; un descens que s'ha produït tant a la Xarxa Activa't com al Centre de dia Sant Jordi de Vic.
La plantilla de professionals ha disminuït fins a les 112 persones contractades, però també ha caigut l’absentisme malgrat l’impacte de la COVID-19. Un any més, la sostenibilitat econòmica ha estat un dels grans reptes de la FADO. Un cop comptabilitzats els ingressos addicionals i les indemnitzacions i compensacions per l'activitat no realitzada, juntament amb la revisió de tarifes i el resultat de les mesures per disminuir altres despeses, hem tancat l'exercici amb un resultat d'explotació positiu. Un fet que no s’havia produït en els darrers exercicis.
L'any 2021 haurem d’afrontar un nou escenari marcat per la finalització, al febrer de 2021, del contracte de gestió del servei d'ajuda a domicili amb el Consell Comarcal d'Osona. Això comportarà el corresponent traspàs de l'activitat i la subrogació de la plantilla a l'entitat que en resulti adjudicatària. A partir de llavors, l'atenció diürna serà l'única activitat de la Fundació.
Darrera de cadascuna d'aquestes xifres, però, cal veure-hi l'esforç i el compromís de tot l'equip humà de la institució, que volem agrair i reconèixer.