Hospitalització impulsa un nou model organitzatiu per millorar l’experiència de pacients, familiars i professionals
El projecte, dissenyat a partir d'un exhaustiu treball d'anàlisi i de forma participativa, introdueix millores organitzatives, funcionals i de pràctica assistencial, amb la creació de nous rols professionals, com el de la infermera referent
El Consorci Hospitalari de Vic implantarà un nou Model Infermer a les unitats d'hospitalització d'aguts, que inclou un conjunt de mesures a través de les quals es vol millorar l'experiència dels pacients ingressats i la seguretat i qualitat de l'atenció, però també les condicions i l'entorn de treball dels professionals.
El nou model introdueix canvis a nivell organitzatiu, de circuits de funcionament, de pràctica assistencial i també de recursos -humans i materials-, per avançar en els que es consideren aspectes claus per convertir l'Hospital Universitari de Vic en un centre sanitari de referència, competitiu i amb capacitat d'atracció:
- Ubicar i atendre els pacients en funció del seu perfil (especialització).
- Agilitzar els fluxos assistencials: altes, ingressos, trasllats, proves...
- Reduir els temps d'ingrés des d'Urgències.
- Millorar els processos per garantir la seguretat i la qualitat de l'assistència.
- Tracte personalitzat, humà i respectuós amb el pacient i acompanyants.
- Millorar la qualitat i el temps de dedicació per a les cures dels pacients.
- Promoure el desenvolupament i la promoció professional.
Infermera referent
Un dels canvis més visibles serà la incorporació d'una nova figura a les unitats d'hospitalització: la infermera referent. Aquesta professional serà l'encarregada de gestionar tots els processos assistencials i de cures, garantint l'ús eficient dels recursos i l'excel·lència des de l'ingrés fins a l'alta. Les infermeres referents treballaran de dilluns a divendres de 9 a 16:30 h, més un dissabte o diumenge (12 h) cada quatre setmanes.
Al mes de juny es van adjudicar tres places d’infermeres referents per a l’Hospital Universitari de Vic en convocatòria interna i aquest mes de juliol es va obrir una convocatòria externa per incorporar-ne dues més. En paral·lel, també es vol potenciar el rol de la dinamitzadora: un perfil administratiu especialitzat per donar suport a les unitats d'hospitalització.
Un procés de millora participatiu
El nou Model Infermer d'Hospitalització s'ha dissenyat a partir d'un procés participatiu i transversal que es va dur a terme durant la segona meitat del 2021, en el qual s'ha donat veu als diferents rols professionals que participen en el dia a dia de les unitats d'hospitalització: comandaments, infermeres, TCAI, portalliteres, personal mèdic, administratius... Un treball exhaustiu per analitzar els aspectes clau del procés d'hospitalització, la situació actual -càrregues de treball, perfils de pacients i complexitat per unitats...- i com es pot millorar, a partir de l'experiència pròpia i de l'evidència científica. Així mateix, s'ha establert un sistema d'indicadors per avaluar l'impacte del model a nivell de seguretat de pacients, resultats assistencials, satisfacció, eficiència, productivitat i qualitat de la pràctica.
Nou horari d'Infermeria per millorar la cobertura i la freqüència de treball en caps de setmana
La jornada en cap de setmana del personal infermer d'Hospitalització, Urgències, UCI i Hospitalització domiciliària ha passat a ser de 12 hores. Aquest és el principal punt de l'acord al qual van arribar el mes de febrer la Direcció i el Comitè d'Empresa del CHV, i que també ha estat votat i aprovat pel col·lectiu de professionals d'aquestes unitats. En total, l'acord és d'aplicació per al 78% de les infermeres i TCAI que treballen a la institució.
Sense augmentar la jornada anual, el nou horari facilita la cobertura dels llocs estructurals d'Infermeria en cap de setmana, que és quan hi ha major dificultat (la jornada regular de dilluns a divendres no canvia). A més, permet implementar el nou model organitzatiu d'Hospitalització i millorar les condicions i la freqüència de treball en cap de setmana.
A la pràctica, el nou horari suposa que el personal de torn diürn passarà a treballar un cap de setmana de cada quatre (abans era un de cada tres), així com millores al personal de torn nocturn que treballava un de cada dos o dos de cada tres caps de setmana, ja que amb la nova proposta ho faran un de cada tres. L'acord contempla també altres mesures com incrementar el temps de solapament entre torns, la possibilitat de partir-se els caps de setmana amb una altra companya -en lloc de treballar-lo tot continuat-, millores en la planificació de les jornades, menys festius de treball per al personal de torn diürn, així com beneficis específics per a les professionals majors de 55 anys que treballen en torn de nit.